Bekijk
Raadhuisplein 58A | 2922 AH | Krimpen Aan Den Ijssel T: 0180-511755 | E: info@gebrdeblock.nl
Laatste nieuws
Meer blogsInstock slaat de vleugels uit, samenwerking met AH blijft
Geplaatst op 28 January 2019 om 13:26 door Jimmy Middendorp
1962 keer gelezen
Instock, het initiatief dat vierenhalf jaar geleden door vier medewerkers van Albert Heijn gestart werd om voedselverspilling op de kaart te zetten, slaat de vleugels uit. Wat begon als één pop-up restaurant, is uitgegroeid tot een organisatie die, naast het runnen van drie succesvolle restaurants, ook producten maakt van voedsel dat anders weggegooid wordt. Na jaren van intensieve samenwerking met en steun van Albert Heijn is Instock nu klaar voor een zelfstandige status en zet de deur open voor andere organisaties met reststromen.
Samenwerking blijft
De samenwerking tussen Albert Heijn en Instock blijft: Instock zet de bruikbare onverkochte producten van de supermarktketen en hun leveranciers op de (menu)kaart in de horeca. De deuren van Instock staan daarnaast open voor andere organisaties en bedrijven met reststromen. De gedachte hierachter is dat niet in termen van concurrentie moet worden gedacht wanneer het om duurzaamheid gaat. “We willen juist iedereen motiveren om mee te doen met Instock zodat steeds meer onverkochte producten een goede bestemming krijgen”, aldus Cees van Vliet, directeur winkels en distributie bij Albert Heijn. “Instock heeft ons altijd geinspireerd op vernieuwende manieren te kijken naar voedselverspilling, en ook in deze nieuwe fase blijven ze dat doen”.
Ruimte voor groei
De oprichters en huidige bestuurders Bart Roetert, Selma Seddik en Freke van Nimwegen blijven verantwoordelijk voor Instock. Met de nieuwe situatie ontstaat ruimte om te groeien en nog meer initiatieven te ontplooien om voedselverspilling verder terug te dringen. Voorbeelden daarvan zijn producten als Pieper Bier en de kookboeken Instock Cooking en Circular Chefs. De grootste impact willen ze maken door ook andere horeca te stimuleren om met reststromen te werken, door deze producten beschikbaar te maken.
Boilerplate
Over Instock
Een derde van alle voedselproductie gaat verloren in de keten, dit heeft een enorme impact op onze aarde. Vier medewerkers van Albert Heijn werden geconfronteerd met dit probleem en kwamen in actie. Met hun initiatief Instock zetten ze sinds 2014 voedselverspilling op de kaart. Van onverkochte producten wordt elke dag ontbijt, lunch en diner bereid in drie restaurants in Amsterdam, Den Haag en Utrecht en met catering. Inmiddels is Instock ook bekend door hun producten Pieper Bier, Bammetjes Bier en Instock Granola. Ze hopen bij te dragen aan het bewustzijn over voedselverspilling, onder andere door een lespakket voor basisscholen en met hun kookboeken Instock Cooking en Circular Chefs.
Over Albert Heijn & voedselverspilling
Albert Heijn probeert op veel manieren voedselverspilling te voorkomen. Bijvoorbeeld met een bestelsysteem dat er voor zorgt dat wat langs de kassa gaat, ook weer aangeleverd wordt, door producten op tijd af te prijzen met de 35%-sticker en nauw samen te werken met Voedselbanken Nederland. In 2018 werden meer dan 4 miljoen - voornamelijk verse - producten aan de voedselbanken gedoneerd. Daarnaast worden bijvoorbeeld oud brood en sinaasappelschillen voor veevoer gebruikt of verwerkt in nieuwe producten zoals Seepje. Samen met leveranciers kijken we naar verlenging van THT-codes (tenminste houdbaar tot) . Dit levert extra verkoopdagen en daardoor minder verspilling op. Sinds enkele jaren verkoopt Albert Heijn ‘buitenbeentjes’: groente en fruit die door hun afwijkende vorm of uiterlijk eerst niet in de winkel terecht kwamen. Zo blijven we continu werken aan het tegengaan van voedselverspilling.
Samenwerking blijft
De samenwerking tussen Albert Heijn en Instock blijft: Instock zet de bruikbare onverkochte producten van de supermarktketen en hun leveranciers op de (menu)kaart in de horeca. De deuren van Instock staan daarnaast open voor andere organisaties en bedrijven met reststromen. De gedachte hierachter is dat niet in termen van concurrentie moet worden gedacht wanneer het om duurzaamheid gaat. “We willen juist iedereen motiveren om mee te doen met Instock zodat steeds meer onverkochte producten een goede bestemming krijgen”, aldus Cees van Vliet, directeur winkels en distributie bij Albert Heijn. “Instock heeft ons altijd geinspireerd op vernieuwende manieren te kijken naar voedselverspilling, en ook in deze nieuwe fase blijven ze dat doen”.
Ruimte voor groei
De oprichters en huidige bestuurders Bart Roetert, Selma Seddik en Freke van Nimwegen blijven verantwoordelijk voor Instock. Met de nieuwe situatie ontstaat ruimte om te groeien en nog meer initiatieven te ontplooien om voedselverspilling verder terug te dringen. Voorbeelden daarvan zijn producten als Pieper Bier en de kookboeken Instock Cooking en Circular Chefs. De grootste impact willen ze maken door ook andere horeca te stimuleren om met reststromen te werken, door deze producten beschikbaar te maken.
Boilerplate
Over Instock
Een derde van alle voedselproductie gaat verloren in de keten, dit heeft een enorme impact op onze aarde. Vier medewerkers van Albert Heijn werden geconfronteerd met dit probleem en kwamen in actie. Met hun initiatief Instock zetten ze sinds 2014 voedselverspilling op de kaart. Van onverkochte producten wordt elke dag ontbijt, lunch en diner bereid in drie restaurants in Amsterdam, Den Haag en Utrecht en met catering. Inmiddels is Instock ook bekend door hun producten Pieper Bier, Bammetjes Bier en Instock Granola. Ze hopen bij te dragen aan het bewustzijn over voedselverspilling, onder andere door een lespakket voor basisscholen en met hun kookboeken Instock Cooking en Circular Chefs.
Over Albert Heijn & voedselverspilling
Albert Heijn probeert op veel manieren voedselverspilling te voorkomen. Bijvoorbeeld met een bestelsysteem dat er voor zorgt dat wat langs de kassa gaat, ook weer aangeleverd wordt, door producten op tijd af te prijzen met de 35%-sticker en nauw samen te werken met Voedselbanken Nederland. In 2018 werden meer dan 4 miljoen - voornamelijk verse - producten aan de voedselbanken gedoneerd. Daarnaast worden bijvoorbeeld oud brood en sinaasappelschillen voor veevoer gebruikt of verwerkt in nieuwe producten zoals Seepje. Samen met leveranciers kijken we naar verlenging van THT-codes (tenminste houdbaar tot) . Dit levert extra verkoopdagen en daardoor minder verspilling op. Sinds enkele jaren verkoopt Albert Heijn ‘buitenbeentjes’: groente en fruit die door hun afwijkende vorm of uiterlijk eerst niet in de winkel terecht kwamen. Zo blijven we continu werken aan het tegengaan van voedselverspilling.
Reageren
Andere blog berichten
- Albert Heijn schaft plastic zakjes voor groente en fruit af31 March 2021 om 14:35
- Stollenactie voor het Rode Kruis, LINDA.foundation en Voedselbanken Nederland22 March 2021 om 17:15
- Merken die zich inzetten voor een betere wereld krijgen podium bij Albert Heijn 9 March 2021 om 15:10
- Albert Heijn verduurzaamt kipketen met Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma. 2 March 2021 om 17:15
- Albert Heijn halveert CO2-uitstoot per winkel en gaat over op 100% Nederlandse windenergie 3 February 2021 om 17:05
- Albert Heijn verduurzaamt zuivelschap verder met ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma13 January 2021 om 14:48
- Albert Heijn voetbalplaatjes spaaractie is dit jaar een thuiswedstrijd 4 January 2021 om 17:20
- Ontdek de vernieuwde broodafdeling bij Albert Heijn 3 November 2020 om 08:30
- Albert Heijn verdubbelt vega(n) assortiment26 October 2020 om 12:05
- Albert Heijn meest favoriete werkgever onder scholieren en studenten12 October 2020 om 10:10