Bekijk
Raadhuisplein 58A | 2922 AH | Krimpen Aan Den Ijssel T: 0180-511755 | E: info@gebrdeblock.nl
Laatste nieuws
Meer blogsAlbert Heijn eerste partner in Open Chain platform van Tony’s Chocolonely
Geplaatst op 10 December 2018 om 09:49 door Jimmy Middendorp
1850 keer gelezen
Samenwerking met Albert Heijn en
Barry Callebaut
grote stap in
slaafvrije missie van Tony’s Chocolonely
Open Chain als praktijkoplossing voor sociale misstanden in
cacao Traceerbare cacao en leefbaar inkomen centraal in samenwerking. Druk op cacao-industrie om structureel te veranderen en mee te doen wordt groterAlbert Heijn gaat voor haar
chocolademerk Delicata cacao inkopen volgens de vijf samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely. De supermarktketen sluit
zich als eerste aan bij Tony’s Open Chain platform. Samen met
Barry Callebaut, de grootste chocolademaker in de wereld,
vergroten de bedrijven de druk op de cacao-industrie om een
einde te maken aan illegale kinderarbeid en moderne slavernij.
Vanaf maart 2019 biedt Albert Heijn Delicata-chocolade aan met
traceerbare cacaomassa. De bonen zijn tegen een hogere prijs ingekocht bij de partnercoöperaties van Tony’s Chocolonely in
Ghana en Ivoorkust. “We willen een verschil maken. Daarom
vinden we het belangrijk om structureel bij te dragen aan een
beter leven voor cacaoboeren. Alle Delicata-chocoladeletters en
repen van Albert Heijn zijn sinds 2010 als eerste
UTZ-gecertificeerd. Nu zetten we een belangrijke volgende stap
om te komen tot een transparante en duurzame cacao-keten”,
aldus Henk van Harn, Vice President Houdbaar & Non Food
Albert Heijn. De receptuur en smaak van Delicata blijven
onveranderd.
Open source
Tony’s Chocolonely bestaat om 100% slaafvrij de norm in
chocolade maken. Daarom stelt het zijn manier van werken open voor anderen. Tony’s Open Chain is het ‘open source’ platform
waarop chocoladebedrijven kunnen beschikken over alle
benodigde kennis en tools. Zoals Tony’s Beantracker of het ‘Child Labour Monitoring and Remediation System’, dat bij alle
partnercoöperaties van Tony’s Chocolonely is ingevoerd.
Albert Heijn is de eerste partner die zich aansluit bij Tony’s Open Chain. Barry Callebaut maakt de samenwerking mogelijk door de gescheiden verwerking van de cacao tot chocolade. "Het is
fantastisch om onze krachten te bundelen met impactbedrijf
Tony's Chocolonely en Albert Heijn, de grootste supermarktketen van Nederland. Samen zetten we een grote stap om duurzame
chocolade de norm te maken in 2025. Dankzij onze logistieke
expertise kunnen we dit succesverhaal verder uitbouwen. Een
belangrijke stap voor de sector”, zegt Antoine de Saint-Affrique,
CEO Barry Callebaut.
Extreme armoede is de grondoorzaak van de sociale
misstanden in de cacao-industrie. De problemen worden alleen
opgelost als bedrijven verder gaan dan certificering en een hogere prijs betalen dan de certificeringspremie. Met de vijf
samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely is een leefbaar
inkomen voor de cacaoboer mogelijk. Ook gaat de anonimiteit uit de keten. Daardoor is duidelijk wie de cacaobonen verbouwt en
onder welke omstandigheden.
Oproep voor de cacao-industrie
De drie partijen laten samen zien dat op grote schaal chocolade
maken anders kan en voeren de druk op de industrie op om mee
te doen. “Samen maak je meer impact. Daarom ben ik bijzonder
trots dat Albert Heijn en Barry Callebaut met ons meegaan op
onze routekaart naar slaafvrije chocolade. Goed voorbeeld doet
volgen. Vanaf vandaag is onze impact groter dan alleen onze
eigen chocolade. Een eerste stap en let maar op, er volgen nog
vele. Samen maken we chocolade 100% slaafvrij”, zegt Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer Tony’s Chocolonely.
De drie partijen kondigen het nieuws vandaag samen aan op
Tony’s FAIR, de jaarFAIRgadering van Tony’s Chocolonely.
Barry Callebaut
grote stap in
slaafvrije missie van Tony’s Chocolonely
Open Chain als praktijkoplossing voor sociale misstanden in
cacao Traceerbare cacao en leefbaar inkomen centraal in samenwerking. Druk op cacao-industrie om structureel te veranderen en mee te doen wordt groterAlbert Heijn gaat voor haar
chocolademerk Delicata cacao inkopen volgens de vijf samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely. De supermarktketen sluit
zich als eerste aan bij Tony’s Open Chain platform. Samen met
Barry Callebaut, de grootste chocolademaker in de wereld,
vergroten de bedrijven de druk op de cacao-industrie om een
einde te maken aan illegale kinderarbeid en moderne slavernij.
Vanaf maart 2019 biedt Albert Heijn Delicata-chocolade aan met
traceerbare cacaomassa. De bonen zijn tegen een hogere prijs ingekocht bij de partnercoöperaties van Tony’s Chocolonely in
Ghana en Ivoorkust. “We willen een verschil maken. Daarom
vinden we het belangrijk om structureel bij te dragen aan een
beter leven voor cacaoboeren. Alle Delicata-chocoladeletters en
repen van Albert Heijn zijn sinds 2010 als eerste
UTZ-gecertificeerd. Nu zetten we een belangrijke volgende stap
om te komen tot een transparante en duurzame cacao-keten”,
aldus Henk van Harn, Vice President Houdbaar & Non Food
Albert Heijn. De receptuur en smaak van Delicata blijven
onveranderd.
Open source
Tony’s Chocolonely bestaat om 100% slaafvrij de norm in
chocolade maken. Daarom stelt het zijn manier van werken open voor anderen. Tony’s Open Chain is het ‘open source’ platform
waarop chocoladebedrijven kunnen beschikken over alle
benodigde kennis en tools. Zoals Tony’s Beantracker of het ‘Child Labour Monitoring and Remediation System’, dat bij alle
partnercoöperaties van Tony’s Chocolonely is ingevoerd.
Albert Heijn is de eerste partner die zich aansluit bij Tony’s Open Chain. Barry Callebaut maakt de samenwerking mogelijk door de gescheiden verwerking van de cacao tot chocolade. "Het is
fantastisch om onze krachten te bundelen met impactbedrijf
Tony's Chocolonely en Albert Heijn, de grootste supermarktketen van Nederland. Samen zetten we een grote stap om duurzame
chocolade de norm te maken in 2025. Dankzij onze logistieke
expertise kunnen we dit succesverhaal verder uitbouwen. Een
belangrijke stap voor de sector”, zegt Antoine de Saint-Affrique,
CEO Barry Callebaut.
Extreme armoede is de grondoorzaak van de sociale
misstanden in de cacao-industrie. De problemen worden alleen
opgelost als bedrijven verder gaan dan certificering en een hogere prijs betalen dan de certificeringspremie. Met de vijf
samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely is een leefbaar
inkomen voor de cacaoboer mogelijk. Ook gaat de anonimiteit uit de keten. Daardoor is duidelijk wie de cacaobonen verbouwt en
onder welke omstandigheden.
Oproep voor de cacao-industrie
De drie partijen laten samen zien dat op grote schaal chocolade
maken anders kan en voeren de druk op de industrie op om mee
te doen. “Samen maak je meer impact. Daarom ben ik bijzonder
trots dat Albert Heijn en Barry Callebaut met ons meegaan op
onze routekaart naar slaafvrije chocolade. Goed voorbeeld doet
volgen. Vanaf vandaag is onze impact groter dan alleen onze
eigen chocolade. Een eerste stap en let maar op, er volgen nog
vele. Samen maken we chocolade 100% slaafvrij”, zegt Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer Tony’s Chocolonely.
De drie partijen kondigen het nieuws vandaag samen aan op
Tony’s FAIR, de jaarFAIRgadering van Tony’s Chocolonely.
Reageren
Andere blog berichten
- Albert Heijn schaft plastic zakjes voor groente en fruit af31 March 2021 om 14:35
- Stollenactie voor het Rode Kruis, LINDA.foundation en Voedselbanken Nederland22 March 2021 om 17:15
- Merken die zich inzetten voor een betere wereld krijgen podium bij Albert Heijn 9 March 2021 om 15:10
- Albert Heijn verduurzaamt kipketen met Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma. 2 March 2021 om 17:15
- Albert Heijn halveert CO2-uitstoot per winkel en gaat over op 100% Nederlandse windenergie 3 February 2021 om 17:05
- Albert Heijn verduurzaamt zuivelschap verder met ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma13 January 2021 om 14:48
- Albert Heijn voetbalplaatjes spaaractie is dit jaar een thuiswedstrijd 4 January 2021 om 17:20
- Ontdek de vernieuwde broodafdeling bij Albert Heijn 3 November 2020 om 08:30
- Albert Heijn verdubbelt vega(n) assortiment26 October 2020 om 12:05
- Albert Heijn meest favoriete werkgever onder scholieren en studenten12 October 2020 om 10:10